Feferbaum i wsp.

Wzorce spożywania płynów: badanie epidemiologiczne przeprowadzone wśród dzieci i młodzieży w Brazylii

Streszczenie: prof. Rubens Feferbaum, Zakład Pediatrii, Wydział Medycyny, Uniwersytet w São Paulo (Brazylia).

Wstęp

Nawyki żywieniowe, zarówno w zakresie pokarmów stałych, jak i płynów, są jednym z czynników wpływających na wzrost wskaźników otyłości u dzieci. Badania epidemiologiczne zazwyczaj projektuje się z myślą o ocenie spożycia pokarmów stałych – badania koncentrujące się na spożyciu płynów są w Brazylii rzadkością. W pięciu brazylijskich miastach przeprowadzono wieloośrodkowe badanie w celu dokonania oceny ilości i jakości płynów spożywanych przez brazylijskie dzieci i młodzież. Głównym celem było określenie udziału płynów w ich dziennym poborze energii.

Najważniejsze ustalenia

Badaniem objęto łącznie 831 dzieci i młodzieży obojga płci, w wieku od 3 do 17 lat. Uczestnicy wypełnili kwestionariusz, w którym podali informacje dotyczące szacowanych ilości spożywanych przez nich płynów (woda i inne napoje) w ciągu doby. Stwierdzono, że całkowita ilość spożywanych płynów wzrastała wraz z wiekiem (p <0,05) wskutek zwiększenia ilości spożywanej wody (z 0,48 l/dzień do 0,7 l/dzień) i napojów gazowanych (z 0,21 l/dzień do 0,48 l/dzień). Natomiast spożycie mleka i produktów mlecznych malało (z 0,5 l/dzień do 0,32 l/dzień) wraz z wiekiem. Wśród napojów główne źródło energii w przypadku małych dzieci (w wieku od 3 do 6 i od 7 do 10 lat) stanowiły mleko i produkty mleczne, a, co ciekawe, wśród młodzieży (11-17 lat) najwięcej energii zapewniały napoje słodzone cukrem, dostarczające 290 kcal/dzień.

Znaczenie dla zdrowego nawodnienia organizmu

Wyniki niniejszego badania pokazują, jak kształtuje się spożycie płynów w populacji dzieci i młodzieży w Brazylii. Pomagają one zrozumieć, jak nieodpowiednie nawodnienie organizmu może wpływać na masę ciała, której większe zaburzenia mogą prowadzić do nadwagi i otyłości oraz związanych z nimi chorób przewlekłych. Obserwacje te powinny zachęcić pracowników służby zdrowia do dokładniejszego monitorowania spożycia płynów.

Feferbaum R, Abreu LC, Leone C. Fluid intake patterns: an epidemiological study among children and adolescents in Brazil. Public Health 2012, 12:1005.

Link do abstraktu: http://www.biomedcentral.com/1471-2458/12/1005

Artykuł dostępny na: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23167254

 

Ustawienia prywatności

Tutaj możesz w dowolnej chwili deklarować i modyfikować ustawienia plików cookie.

Bezwzględnie konieczne pliki cookie

Są niezbędne w celu zapewnienia funkcjonowania witryny internetowej i nie można ich wyłączyć. Zazwyczaj są stosowane w odpowiedzi na podjęte przez użytkownika działania związane z żądaniem usług (ustawienie preferencji w zakresie prywatności użytkownika, logowanie, wypełnianie formularzy itp.). Można ustawić przeglądarkę, aby blokowała takie pliki cookie lub wyświetlała odpowiednie powiadomienia, jednak niektóre części witryny nie będą wówczas działały.

Analityczne pliki cookie

Umożliwiają nam liczenie odwiedzin i źródeł ruchu oraz pomiar i poprawę wydajności naszej witryny. Pokazują nam, które strony są najmniej i najbardziej popularne i w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie. Jeśli użytkownik nie zgodzi się na ich zastosowanie, nie będziemy wiedzieli, kiedy odwiedził naszą witrynę i nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.

Personalizujące pliki cookie

Służą do zwiększenia funkcjonalności witryny internetowej i personalizacji jej treści. Mogą być stosowane przez nas lub przez osoby trzecie, których usługi zostały dodane do naszych stron. Jeśli użytkownik nie zezwoli na ich zastosowanie, niektóre lub wszystkie z tych usług mogą nie działać poprawnie.

Pliki cookie do targetowania

Mogą zostać użyte przez naszych partnerów reklamowych poprzez naszą witrynę w celu stworzenia profilu zainteresowań użytkownika i wyświetlania mu odpowiednich reklam na innych witrynach. Nie przechowują bezpośrednio danych osobowych, lecz pozwalają na jednoznaczną identyfikację przeglądarki i urządzenia internetowego użytkownika. W razie braku zgody na ich zastosowanie reklamy prezentowane użytkownikowi będą w mniejszym stopniu dostosowane do jego zainteresowań.